جوش زیر پوستی یا آکنه قارچی: علت، درمان، پیشگیری

جوش زیر پوستی یا آکنه قارچی؟

آکنه قارچی نوعی عفونت در فولیکول‌های موی پوست شما است و معمولاً به صورت جوش های کوچکی ظاهر می شود که از نظر شکل و اندازه تفاوت چندانی ندارند و اغلب همراه با خارش هستند.
آکنه قارچی می تواند جوش های سرسفید ایجاد کند و باعث تحریک پوستی شود. این نوع آکنه معمولاً با جوشهای سر سیاه و سر سفید مرتبط است.عفونت در فولیکول مو معمولاً ناشی از باکتری است اما وقتی قارچ در فولیکولهای مو زیاد شود به آن فولیکولیت قارچی یا آکنه قارچی می گویند.
آکنه قارچی معمولاً به صورت تاول یا برآمدگی های یکدست، ملتهب یا قرمز روی سینه، بالای بازو و پشت و ندرتاً در روی صورت ظاهر میشود.

علت آکنه قارچی چیست؟

قارچ ها معمولاً بر روی پوست زندگی می‌کنند. اما وقتی رشد آنها خارج از کنترل شود باعث به وجود آمدن آکنه قارچی می شود. در شرایط عادی بین باکتری‌ها و قارچ‌هایی که روی پوست ما وجود دارند تعادل وجود دارد اما اگر اتفاقی بیفتد که تعداد باکتری ها کم شود (مثلاً مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها) رشد قارچ ها کنترل نشده و در نتیجه باعث تحریکات پوستی و التهاب و آکنه قارچی می شود. علاوه بر آنتی‌بیوتیک‌ها بعضی از عادتها، مانند پوشیدن لباس های تنگ و چسبان باعث به وجود آمدن آکنه قارچی می شود خصوصاً لباس های ورزشی پر از عرق برای طولانی مدت محیطی بسیار ایده آل برای رشد قارچ ها فراهم می‌کند. همچنین داشتن بیماری های مزمن که بر سیستم ایمنی فرد اثر می‌گذارد مانند دیابت و HIV نیز ممکن است فرد را دچار آکنه قارچی کند.

علائم آکنه قارچی چگونه ظاهری دارد؟

▪︎ برآمدگی های کوچک با شکل یکدست
▪︎قرمزی پوست
▪︎حساس شدن یا تورم پوست اطراف
▪︎خارش
▪︎ برآمدگی هایی که معمولاً روی پیشانی یا در قسمت بالای پشت ظاهر می شوند
چگونه از ایجاد آکنه قارچی جلوگیری کنیم؟
برای پیشگیری از ایجاد آکنه قارچی با رعایت موارد زیر می‌توان از ابتلا به آکنه قارچی یا بدتر شدن یک آکنه قارچی جلوگیری کرد:
▪︎ زمانی که هوا گرم و مرطوب است سعی کنید لباس های آزاد و از جنس طبیعی بپوشید (مثلاً کتان) ▪︎بعد از ورزش و هرگونه فعالیت دوش بگیرید و لباس های خود را عوض کنید
▪︎روزی دو بار صورتتان را با شوینده مناسب بشویید تا از چربی اضافی و هرگونه آلودگی پاک شود
▪︎ پوست تان را با یک لایه بردار که حاوی آلفا یا بتا هیدروکسی اسید است لایه‌برداری کنید
▪︎ صبح ها و شب ها به پوستتان مرطوب کننده بزنید تا لایه دفاعی پوستتان تقویت شود
▪︎یک رژیم متعادل داشته باشید و در برنامه غذایی خود از میوه ها و سبزیجات و پروتئین ها استفاده کنید تا از رشد بیش از حد قارچ ها جلوگیری کنید.

ترکیبات موثر در درمان آکنه

ترکیباتی که در داروهای مختلف آکنه وجود دارد علتهای متفاوت بروز آکنه را هدف می‌گیرد مثلاً بنزوئیل پراکسید باکتری‌های پروپیونیوم آکنه که منجر به بروز آکنه می شود را کاهش می دهد.
▪︎ سالیسیلیک اسید: سلول های مرده روی پوست را از بین برده و باعث باز شدن منافذ پوست شده و التهاب را کاهش می دهد
▪︎ گوگرد: از رشد باکتری های ایجاد کننده جوش جلوگیری کرده و باعث باز شدن منافذ پوست میشود
▪︎ آلفا هیدروکسی اسید ها: لایه برداری می کنند
▪︎ رتینوئیدها:تولید چربی پوست را کاهش داده و انسداد منافذ پوست را از بین میبرند
▪︎ آنتی بیوتیک های موضعی مانند کلیندامایسین و اریترومایسین باعث از بین رفتن باکتری های به وجود آورنده جوش (آکنه)می شود، همچنین التهاب پوست را کاهش می دهد

این ترکیبات در شوینده ها و پاک کننده های ضد آکنه، کرم‌ها،ژل ها، اسکراب های صورت، لوسیون ها و دستمال های مرطوب وجود دارند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *