پوست چرب چیست؟ بهترین راه جلوگیری از چرب شدن پوست

پوست چرب چیست؟ بهترین راه جلوگیری از چرب شدن پوست

پوست زمانی چرب می‌شود که غدد چربی زیر پوست اقدام به تولید چربی بیش از اندازه می‌کنند. این چربی برای آبرسانی و محافظت از پوست است که برای سلامت پوست بسیار لازم و حیاتی است. اما وجود بیش از اندازه آن باعث ایجاد پوست چرب و آکنه و مسدود شدن منافذ پوست میشود.

علائم پوست چرب

پوست چرب معمولاً دارای علائم زیر می باشد:
۱- پوست دارای ظاهری براق و روغنی است.
۲- منافذ بزرگ و آشکار بر روی سطح پوست وجود دارد.
۳- پوست ضخیم و خشن است.
۴- جوش (آکنه )بر روی سطح پوست وجود دارد.
۵- گرفتگی منافذ پوست و ایجاد جوش های سرسیاه.

دلایل پوست چرب

داشتن پوست چرب ممکن است دلایل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، محیط، مواد آرایشی نامناسب، وراثت، ژن و…. باشد. اما افزایش چربی برای هر شخص متفاوت است. در زیر تعدادی از این دلایل را به طور مختصر شرح می دهیم:

۱- وراثت: اگر یکی از والدین دارای پوست چرب باشد، شما هم می توانید پوست چرب را از او به ارث ببرید، زیرا وجود غدد چربی بزرگ، یک ویژگی ارثی می باشد.
۲- محیط: هرچه رطوبت و دمای هوا بیشتر باشد بدن چربی بیشتری را ترشح می کند. در آب و هوای سرد و خشک نیز به دلیل خشک شدن پوست غددچربی، باعث ایجاد پوست چرب میشود.
۳- شستشوی بیش از حد: وقتی پوست چربی داریم اولین کاری که می کنیم این است که صورت خود را با مواد و شوینده های قوی شستشو می دهیم. اما این کار کاملاً اشتباه است زیرا باعث می‌شود که غدد چربی فعالیت بیشتری داشته باشد و باعث چربی پوست شود. بنابراین توصیه می‌شود از مواد شوینده ملایم برای شستشوی صورت استفاده شود.
۴-مواد آرایشی: استفاده از مواد آرایشی با کیفیت بالا و متناسب با پوست بسیار مهم است. برای پوست چرب باید از مواد آرایشی استفاده کرد که مخصوص پوست چرب بوده تا باعث ایجاد تعادل در سطح پوست شود. همچنین استفاده از مواد آرایشی با کیفیت پایین سبب آسیب به بافت پوست شده و در نتیجه غدد چربی تحریک شده و چربی بیشتری ترشح می‌کند که باعث چرب شدن پوست میشود.
۵- تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در به وجود آمدن پوست چرب نقش بسیار مهمی دارد، چراکه زمانی که اختلالات هورمونی به وجود می آید باعث چربی بیشتر پوست میشود. تغییرات در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی معمولاً رخ می دهد و همچنین استرس نیز ممکن است باعث افزایش این تغییرات هورمونی شود.

برای جلوگیری از چرب شدن پوست با استفاده از دستورالعمل های زیر می توان از چرب شدن پوست تا حدود زیادی جلوگیری کرد:

▪︎ شستشوی متعادل صورت: صورت خود را در دو نوبت صبح و شب با استفاده از مواد شستشوی ذغالی بشویید. این مواد باعث می‌شود روغن اضافه پوست جدا بشود.
▪︎ از ماسک صورت استفاده کنید:
استفاده از ماسک صورت هفته ای یکبار می تواند بافت مرده پوست را بین برده و مانع مسدود شدن منافذ پوست شود. استفاده از ماسک یک روش موثر برای درمان پوست چرب است.
▪︎ پوست خود را مرطوب نگه دارید:
برای مراقبت از پوست چرب بهتر است همیشه آن را مرطوب نگه دارید. مرطوب نگه داشتن پوست باعث میشود غدد سباسه کمتر تحریک شود و پوست زیاد چرب نشود.
▪︎ کرم ضد آفتاب بزنید: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب، باعث چرب شدن پوست می‌شود. بنابراین لازم است جهت جلوگیری از چرب شدن پوست، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. البته این نکته حائز اهمیت است که از کرم های ضدآفتاب حاوی اکسید زینک و اکسید تیتانیوم استفاده کرده و مصرف کرم هایی که حاوی روغن هستند توصیه نمی شود.
▪︎ قبل از خواب آرایش صورت خود را پاک کنید: پاک کردن آرایش قبل از خوابیدن یکی از راههای دیگر جلوگیری از چرب شدن پوست است. چرا که ماندن بیش از اندازه مواد آرایشی روی پوست، می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث چرب شدن پوست میشود.
▪︎ به صورت خود دست نزنید: دست زدن به پوست باعث انتقال آلودگی و باکتریهای دست به صورت می‌شود و این امر باعث بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه چربی آن می شود.

سخن پایانی

چربی صورت در اثر تحریک غدد زیر پوستی سباسه و ترشح بیش از اندازه روغن سبوم پیش می‌آید. استفاده از مواد آرایشی روغنی یا حاوی الکل، ژنتیک، رطوبت و هوای گرم و شستشوی بیش از اندازه از اصلی ترین دلایل چربی پوست هستند. برای پاکسازی پوست چرب از مرطوب کننده ها و ماسک صورت استفاده کرده و سعی کنید مواد آرایشی بدون روغن و الکل را هنگام خرید انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *