روتین مراقبت از پوست نوجوانان

روتین مراقبت از پوست نوجوانان

همانطور که کودکان رشد می‌کنند و سطح هورمون‌ها افزایش می‌یابد، بدن نوجوانان به تغییرات واکنش نشان می‌دهد. یکی از اتفاقات رایج آکنه است. در حالی که آکنه می تواند در هر مرحله از زندگی اتفاق بیفتد معمولاً در حدود سال‌های نوجوانی شروع می‌شود و حدود ۸۵ درصد از افراد ۱۲ تا ۲۴ ساله حداقل آکنه های جزئی را تجربه می کنند.
پیروی از یک روال مراقبت از پوست می تواند به نوجوانان کمک کند پوست خود را شفاف نگه دارند!

مهم‌ترین نکات مراقبتی پوست نوجوانان

در روتین مراقبت از پوست نوجوانان این موارد می‌تواند بسیار مهم باشد. سلامت پوست شما تا حد زیادی به مراقبت از پوست در دوران نوجوانی بستگی دارد:

۱- پوست تان را با دقت تمیز کنید

اگر پوست شما چرب است از یک ژل یا فوم پاک کننده صورت استفاده کنید. یک بار در روز پوست تان را پاکسازی کنید، اگر آرایش می کنید صورتتان را به همراه فوم یا ژل شستشو تمیز کنید، اگر ورزش می کنید قبل از ورزش صورت خود را بشویید تا پوست صورت بتواند تعریق و تنفس مناسبی در هنگام ورزش و فعالیت بدنی داشته باشد.

۲_ پوست خود را مرطوب کنید

مهمترین قسمت مراقبت بوستی در این سن، استفاده از یک مرطوب کننده مناسب با نوع پوستتان است. استفاده از یک مرطوب کننده مناسب علاوه بر جلوگیری از چین و چروک زودهنگام، با تنظیم ترشح سبوم پوست شما سالم و شاداب می ماند.

۳- هفته یک بار پوست صورت خود را لایه برداری کنید

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست به علت تغییرات هورمونی در دوره نوجوانی، هفته یکبار پوست خود را لایه برداری کنید. برای لایه برداری از محصولاتی استفاده کنید که حاوی خاک رس باشد. زیرا خاک رس خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. همچنین لایه بردار های شیمیایی که دارایAHA و اسید سالیسیلیک هستند نیز یک روش عالی برای تمیز کردن منافذ پوست است.

۴- از ضدآفتاب استفاده کنید

دربرابر محافظت ازآسیب های ناشی از نور خورشید از کرم‌های ضدآفتاب مرطوب کننده ،که حاوی اکسید روی وSPF۳۰ یا بیشتر برای پوشش اشعه UVA و UVB استفاده کنید.

۵- لوازم آرایشی خود را تمیز نگه دارید

پد ها و برس های آرایش خود را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع باکتری ها جلوگیری شود. همچنین لوازم آرایشی به خصوص محصولات چشم را با دیگران مورد استفاده قرار ندهید.

۶- درمان و التیام آکنه

نوجوانان به علت تغییرات هورمونی بیشتر دچار آکنه می شوند. با استفاده از شوینده ها و ماسک های حاوی سولفور پوست خود را تمیز کنید. شوینده ها، کرم ها، فوم و ژل های حاوی پروکسید بنزوئیل ضد میکروب و ضد التهاب هستند. این محصولات آکنه را به خوبی درمان می کنند.

۷- مراقبت از لب ها

لب های تان هم مانند پوست صورت به مراقبت نیاز دارند. شب ها قبل از خوابیدن به لبهای تان پالم لب بزنید. همچنین می توانید کمی کرم لایه بردار را روی مسواک زده و لب های تان را خیس کرده و سپس مسواک را به مدت یک دقیقه آرام روی لبهای خود بکشید و سپس لب هایتان را شسته و در نهایت پالم لب بزنید.

۸- آرایش خود را پیش از خواب پاک کنید

اگر آرایش میکنید برای پاک کردن آرایش، آلودگی یا چربی از روی سطح پوست، صورت خود را با میسلار واتر یا آب پاک کننده شستشو دهید. خوابیدن با آرایش باعث بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه تولید جوش میشود.

۹- استفاده از آب ولرم

همیشه روزی دو بار صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار باعث از بین رفتن آلودگی ها و چربی های مرطوب کننده طبیعی پوست شما می شود.

۱۰- از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید

رژیم غذایی مناسب و سرشار از سبزیجات و میوه برای مراقبت از پوست نوجوانان بسیار مهم است. از مصرف غذاهای چرب و مواد قندی که مشکلات پوستی را بیشتر می کند پرهیز کنید.

سخن پایانی

دوره نوجوانی زمان شاد زیستن است، شما می توانید با استفاده از موارد بالا از پوست خود مراقبت کرده و پوستی سالم و شاداب داشته باشید.
این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مراقبت از پوست در دوره نوجوانی باعث عاداتی می‌شود که در طول عمر حفظ خواهد شد. عاداتی مانند: تمیز کردن شبانه پوست، استفاده از ضد آفتاب و استفاده از مرطوب کننده برای پوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *