درماتیت سبورئیک چیست؟

درماتیت سبورئیک چیست؟

درماتیت سبورئیک در واقع همان اگزمای سبورئیک است که نوعی التهاب پوستی می باشد، و معمولاً در نقاطی از بدن که دارای تعداد زیادی غده تولید کننده چربی است مثل کف سر، صورت روی گوش ها، ابروها، بالای قفسه سینه ایجاد می شود.
این بیماری مسری نمی باشد و یک عارضه پوستی شایع می‌باشد که حدود ۴ درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند.

علت درماتیت سبورئیک چیست؟

علت این بیماری هنوز کاملاً شناخته شده نیست. اما می‌تواند ناشی از واکنش به یک مخمر باشد که به صورت طبیعی روی سطح پوست به وجود می‌آید. و همچنین ممکن است در فصول خاصی مثلاً در هوای سرد بدتر شود و علائم بیماری ممکن است در دوره های پر استرس، تغییرات هورمونی نیز به وجود آیند. همچنین بعضی از بیماری‌های مرتبط با اعصاب مثل پارکینسون، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

علائم درماتیت سبورئیک کدام است؟

این بیماری در نوزادان و بزرگسالان به شکل متفاوتی خود را نشان می دهد.
درماتیت سبورئیک در نوزادان به نام کلاه گهواره شناخته می شود ،که معمولاً باعث قرمزی و ایجاد پوسته های چربی در پوست سر و روی صورت و گوشها و گردن و نواحی پوشک می شود. این بیماری در دوره نوزادی بسیار شایع است و معمولاً بین ۸ تا ۱۲ ماهگی از بین می رود.
اما بیماری درماتیت سبورئیک در بزرگسالان در نواحی که غدد تولید کننده چربی زیاد است مثل کف سر، صورت، گوش ها، ابروها، بالای قفسه سینه و در مردان این بیماری معمولاً در ناحیه ریش شدیدتر می باشد.
یکی از تجربیات شایع خارش زیاد مناطق تحت تاثیر بیماری است که خود باعث التهاب و در نتیجه قرمز شدن آن منطقه می شود.

درمان درماتیت سبورئیک

در حال حاضر هیچ درمان دائمی برای این بیماری وجود نداشته اما روش‌های فعلی می‌توانند وضعیت بیماری را بهبود بخشیده و علائم را به طور موقت برطرف کنند.
در صورت ابتلای نوزادان به درماتیت سبورئیک باید توجه داشت که این بیماری اغلب به خودی خود برطرف می‌شود اما در بعضی مواقع این بیماری به درمان نیاز پیدا خواهد کرد. که در این صورت اقدامات زیر را باید انجام داد:
▪︎ سر نوزاد را مرتباً با شامپو بچه بشویید، سپس پوسته ها را به آرامی با یک برس نرم جدا کنید.
▪︎ مقدار کمی وازلین یا روغن بچه را روی سر نوزاد بمالید و سپس سر نوزاد را با یک برس نرم ماساژ دهید و سپس با یک شامپو بچه که خاصیت درمانی ندارد شستشو دهید. اگر با این اقدامات مشکل نوزاد برطرف نشد با یک پزشک مشورت کنید که احتمالاً با تجویز یک شامپوی ضد قارچ مشکل نوزاد برطرف خواهد شد.

درمان در بزرگسالان

بسته به این که پوست شما درگیر بیماری شده یا قسمتهای دیگر بدن راه درمان متفاوت است:

۱- درمان سبورئیک پوست سر یا شوره سر: افرادی که شوره سر دارند، میتوانند از شامپو ضد شوره استفاده کنند. شامپوهای ضد شوره از نظر ترکیبات به کار رفته در آنها متفاوت هستند. مواد موثره در این شامپوها عبارتند از:
▪︎ سولفید سلنیوم
▪︎ زینک پیرییتون
▪︎ کتوکونازول
شامپو را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی سر بمالید سپس آبکشی نمایید. بعد از استفاده به مدت ۴ الی ۶ هفته علائم بیماری بهبود پیدا خواهد کرد.
۲- درماتیت سبورئیک غیر پوست سر:
درماتیت سبورئیک صورت، تنه عموماً با کرم های موضعی و عوامل ضد قارچ درمان خواهد شد. برای درمان این قسمت های بدن احتمالاً پزشک یک کرم موضعی تجویز خواهد کرد که می توانید این کرم را یک تا دو بار در روز تا زمان بهبود بیماری مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

شامپو ها ،کرم ها ،لوسیون ها ،داروی درمان اصلی درماتیت سبورئیک هستند.پزشک شما احتمالاً قبل از در نظر گرفتن درمانهای دارویی به شما توصیه می‌کند که شامپوهای بدون نسخه شوره سر را امتحان کنید. اگر درمان های خانگی کمکی نکردند در مورد روش‌های درمانی موثرتر با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *