جوش بلوغ چیست؟

جوش بلوغ چیست؟

جوش یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در نوجوانی و در دوران بلوغ است، که به علت تغییرات هورمونی و ترشح هورمون های جنسی و چربی زیاد در پوست ایجاد می شود. ترکیب چربی پوست و سلولهای مرده باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود و جوش به وجود می آید. در ۸۰ درصد نوجوانان جوش ظاهر می شود، اما نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برخی از آنها فقط یک یا دو جوش میزنند و برخی ها کل صورتشان دچار آکنه می شود.

علت بروز جوش صورت در دوران بلوغ

افزایش سطح برخی هورمون ها مانند تستوسترون باعث افزایش ماده‌ای به نام سبوم در پوست صورت میشود. سبوم نوعی چربی است که باعث می‌شود پوست نرم و لطیف باشد. اما اگر سبوم بیش از حد ترشح شود فولیکول های مو را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش می شود. با گذشت زمان و کم شدن نوسانات هورمونی این مشکل برطرف می‌شود اما اگر اقدامات مراقبتی لازم انجام نشود باعث میشود پس از دوران بلوغ نیز آثار جوش روی صورت افراد باقی بماند.
جوش بلوغ از چه سنی شروع میشود؟
جوش های دوران بلوغ معمولاً از سن ۱۳ تا ۲۷ سالگی ظاهر می‌شوند و در برخی افراد ممکن است تا ۳۰ سالگی ادامه داشته باشد.

آیا جوش های صورت در بلوغ ارثی است؟

بله اگر پدر و مادر در دوران بلوغ درگیر جوشهای صورت بوده باشند به احتمال زیاد امکان ابتلاء فرزندان به این مسئله نیز بسیار زیاد است. اما جای هیچ نگرانی نیست زیرا امروزه روش های زیادی برای جلوگیری و درمان آکنه وجود دارد که باعث درخشان نگه داشته شدن پوست افراد می‌شود.

انواع جوش صورت در دوران بلوغ

▪︎ جوش سفید: زمانی که منافذ پوست بسته می شود به وجود می آید.
▪︎ جوش سرسیاه: زمانی که منافذ پوست بسته باشد و در مجاورت هوا قرار بگیرد ایجاد میشود.
▪︎ جوشهای سرخ؛ جوش های سربسته؛ ملتهب؛ عمیق و بزرگی که بسیار دردناک است.
چگونه از شر جوش های بلوغ خلاص شویم؟
▪︎ صورت خود را دو بار در روز بشویید.
▪︎ از یک تونر استفاده کنید.
▪︎ حتماً از ضدآفتاب استفاده کنید.
▪︎ پوست خود را با یک مرطوب کننده تغذیه کنید.
▪︎ اجتناب و دوری از استرس و فشار.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ جوش های دوران بلوغ معمولاً پس از گذشت یک دوره زمانی طولانی( تا قبل از ۳۰ سالگی) به خودی خود از بین می روند، اما با توجه به اینکه در نوع احساس نوجوانان نسبت به خود موثر هستند بهتر است به پزشک مراجعه شود به خصوص در مورد جوش های التهابی. جوش صورت شدید می تواند باعث زخم شدن پوست یا لکه های پوستی دائمی شود به همین دلیل افرادی که متوجه می‌شوند جوش های آنها اثراتی مانند جای جوش یا لک بر جای می‌گذارد باید با پزشک مشورت کنند.

راهکارهایی برای بهبود و درمان جوش صورت در دوران بلوغ

برای اینکه جوش های صورت در دوران بلوغ زودتر بهبود یابد استفاده از برخی راهکارها موثر هستند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- استفاده از لوازم آرایش بدون چربی:
از لوازم آرایشی که چربی در آنها وجود ندارد و سبک هستند استفاده کنید و از استفاده لوازم آرایشی با لایه های ضخیم روی پوست خود خودداری نمایید.
۲- شستشوی مداوم صورت:
صورت خود را به صورت مداوم با آب و صابون بشویید. این کار باعث می شود چربی های اضافی و باکتری ها از روی سطح پوست پاک شوند.
۳- به جوش های خود دست نزنید: دست زدن مداوم به جوش ها باعث ملتهب شدن و پخش شدن آن به اطراف پوستتان می‌شود و ممکن است پوست صورت تان پر از آکنه شود.
۴- در هوای سالم ورزش کنید:
در هوای سالم و تمیز ورزش کنید تا منافذ پوست شما باز شود و اکسیژن به پوستتان برسد. این عمل باعث افزایش گردش خون در پوست شده و از بروز جوش جلوگیری می‌کند.
۵- از مایعات فراوان استفاده کنید: استفاده زیاد از مایعات به خصوص آب میزان چربی پوست را متعادل می کند و باعث از بین رفتن سموم بدن می‌شود و در نتیجه پوست سالم تری خواهید داشت.
۶- تغذیه مناسب:
تغذیه مناسب و نخوردن غذاهای چرب و شیرین، باعث می‌شود میزان چربی در پوست زیاد نشود و تجمع آن باعث ایجاد و افزایش جوش نشود.

سخن پایانی

بیشتر نوجوانانی که آکنه را تجربه میکنند با گذشت زمان از آن رهایی می‌یابند. زمان رها شدن هر فرد از آکنه متفاوت است و ممکن است برخی افراد حتی در بزرگسالی آکنه را تجربه کنند.
درمان و دارو های زیادی برای آکنه وجود دارد این داروها آکنه را درمان نمی کنند، اما می توانند در بهتر شدن ظاهر پوست موثر واقع شوند. اگر شما دچار آکنه شدید یا مزمن هستید باید به پزشک مراجعه کرده و از نظر روشهای درمان آکنه با او مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *