جوش ناشی از ماسک‌ زدن

چگونه استفاده از ماسک باعث ایجاد آکنه و عوارض پوستی می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلات پوستی دوران شیوع کرونا که با گرم شدن هوا شدت بیشتری یافته آکنه و جوش صورت است که به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند. می‌‌دانیم آکنه یکی از بیماری‌های پوستی است که به شدت با استرس و فشار روانی مرتبط است اما اخیرا موارد دیگری از آکنه که در اثر ماسک زدن بوجود می اید نیز افزایش یافته است. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم ایا ماسک زدن باعث جوش می شود و درباره این عارضه، یعنی آکنه ناشی از ماسک‌ های تنفسی و سایر عوارض پوستی ماسک زدن، صحبت می کنیم. مدت زیادی از اجباری شدن ماسک برای همه افراد نمی‌گذرد اما همان‌طور که ‌می‌دانید کارکنان مراکز درمانی از اولین روزهای شیوع کرونا از ماسک و سایر پوشش‌های حفاظتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده کرده‌اند.

مطالعه منتشر شده‌ای در ژورنال آکادمی پوست آمریکا از افزایش ۹۷ درصدی آسیب‌های پوستی در کارکنان خط مقدم درمان به دلیل استفاده از پوشش‌های محافظتی گزارش می دهد. بیش از ۷۰ درصد کارکنان با خشکی پوست،‌ ۵۶.۸ با درد و حساس شدن پوست و ۵۲.۵ درصد با خارش پوست مواجه بودند. بیش از ۶۰ درصد پوسته پوسته شدن پوست، ۴۹.۴ درصد قرمزی و اتساع رگ‌های خونی پوست و ۹.۳۲ درصد جوش‌های پوستی را به عنوان مهم‌ترین عوارض پوستی ماسک زدن که با آن روبه رو بوده‌اند بیان کرده‌اند. ناحیه پل بینی که ماسک در آن قسمت محکم می‌شود شایع‌ترین ناحیه درگیر آسیب‌های پوستی بود.

ماسک های N95 به دلیل نیاز به محکم شدن در ناحیه صورت دارای بیشترین آسیب پوستی هستند و آسیب اغلب به دلیل اصطکاک، تماس مداوم و تجمع رطوبت زیر ماسک ایجاد می‌شود. عرضه این نوع ماسک هم‌چنان باید برای حفظ سلامت کادر درمان ادامه دارد.

اما عوارض پوستی ماسک های غیر از N95 چیست؟ با سبوما همراه باشید.

چگونه استفاده از ماسک باعث ایجاد آکنه و عوارض پوستی می‌شود؟

ماسک‌های تنفسی از سه طریق می‌تواند موجب عوارض پوستی شوند:

  • سایش و اصطکاکماسک‌ها به دلیل سایش و تماس مداوم با پوست موجب ایجاد سوزش، قرمزی و عرق‌سوز شدن پوست به خصوص در ناحیه پل بینی، بالای گونه‌ها، چانه و پشت گوش می‌شوند. در تماس طولانی مدت این فشار به اندازه‌ای خواهد بود که موجب التهاب در پوست شود.
  • تحریک پوستجنس پارچه ماسک‌ها اغلب از نوعی است که چربی طبیعی پوست را جذب می‌کند و این موضوع در برخی افراد موجب خشکی و حساس شدن پوست می‌شود. هم‌چنین باقیمانده شوینده، مرطوب‌کننده و ترکیبات آرایشی یا ضدآفتاب زیر ماسک تحریک پوست را تشدید می‌کند. هنگامی که این تحریک و آزردگی به التهاب تبدیل می‌شود شما آثار قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را مشاهده می‌کنید. این التهاب می‌تواند موجب شدت گرفتن بیماری‌هایی مانند روزاسه و پسوریازیس در افراد مبتلا شود.
  • انسداد : انسداد پوست به دلیل استفاده از ماسک می‌تواند موجب بسته شدن منافذ و ایجاد جوش و آکنه کیستیک شود. علاوه بر آکنه باکتریایی معمول در نظر بگیرید نفس گرم و مرطوب شما در زیر ماسک محیط مساعدی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد کرده که سبب ایجاد فولیکولیت می‌شود، یعنی التهاب فولیکول‌های مو در اثر عفونت قارچی یا باکتریایی.

چگونه عوارض پوستی استفاده از ماسک‌های تنفسی را به حداقل برسانیم؟

راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند التهاب، قرمزی، خارش، تحریک پوست و آکنه ناشی از ماسک زدن را کاهش دهید.

۱. قبل از استفاده از ماسک صورت را بشوییدچربی و آلودگی پوست اگر زیر ماسک به محبوس شود می‌تواند موجب جوش و آکنه شود. پس همیشه ماسک را روی صورت تمیز استفاده کنید. با یک شوینده ملایم فاقد عطر، چربی و پارابن صورت خود را بشویید و با آب ولرم به خوبی آبکشی کنید. از اسکراب و ماساژ شدید پوست اجتناب کنید.

۲. از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنیداستفاده از مرطوب کننده علاوه بر تامین رطوبت پوست مانند سدی از اصطکاک محافظت می‌کند. از مرطوب کننده فاقد عطر و چربی استفاده کنید و به دنبال ترکیبات محافظت کننده مانند سرامید و هیالورونیک اسید باشید. از مرطوب کننده‌های سنگین که منافذ پوست را مسدود می‌کند استفاده نکنید

۳. آرایش نکنیدماسک مانند یک مسدود کننده عمل می‌کند و زمانی که زیر ماسک آرایش می‌کنید ترکیبات آرایشی در داخل منافذ به دام افتاده و با مسدود کردن منافذ، جوش و آکنه را تشدید می‌کند

۴. فقط از ماسک تمیز استفاده کنیداگر از ماسک‌های قابل شست و شو استفاده می‌کنید حتما پیش از استفاده مجدد آن را بشویید. گرد و غبار محیط، چربی پوست و باکتری‌‌های دهان و بینی روی ماسک باقی می‌ماند، پس از پیش از هر بار استفاده آن را بشویید.

۵. برای شست و شوی ماسک از شوینده بدون عطر استفاده کنید ماسک‌های پارچه‌ای و نخی کمتر از بقیه ماسک‌ها باعث تحریک پوست می‌شوند و تشدید گرما و رطوبت در آنها کمتر است. ترکیبات عطری داخل شوینده داخل ماسک باقی مانده و پوست را تحریک می‌کند ماسک پارچه‌ای خود را هر روز بشویید و بهتر است بعد از چند ساعت ماسک خود را با ماسک تمیز دیگری تعویض کنید..

۶. از ماسک‌های یک بار مصرف تنها یک بار استفاده کنیدماسک‌های جراحی برای یک بار استفاده طراحی و تولید شده‌اند و روش مناسبی برای تمیز کردن آن وجود ندارد.

عکس

۷. مراقب گوش‌های خود باشیداصطکاک و سایش مداوم کش ماسک در پشت گوش می‌تواند این ناحیه را آزرده کند. در این صورت از ماسک‌هایی که کش آن پشت سر قرار می‌گیرد استفاده کنید.

۸. از محصولات قوی کم‌تر استفاده کنیداگر زمان طولانی بیرون از خانه سپری می‌کنید و مدت طولانی ماسک می‌زنید از محصولات و لایه‌بردار‌های قوی مانند مشتقات ویتامین آ (رتینول، ترتینوئین، آداپالن، کترل و …)، بنزوئیل پروکساید، اسید‌های لایه‌بردار با درصد بالا کم‌تر استفاده کرده یا استفاده از آن را متوقف کنید.

9. از پاک کننده‌های صورت که باعث خشکی صورت نمی‌شود استفاده کنید. محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی هستند مثل پارابن و پلی اتیلن را انتخاب نکنید. از ماسک‌های خانگی و یا ماسک های ملایم برای تمیز کردن پوست مانند سرکه سیب و روغن نارگیل استفاده کنید که پوست را از خارش و خشکی حفظ  و در برابر باکتری‌ها محافظت کند.

 برای پیشگیری و درمان این نوع جوش ها از محصولات غیرکومدوژنیک (non-comedogenic) یا غیرکومدون‌زا استفاده کنید. می‌توانید از یک شوینده حاوی لایه‌بردار بنزوئیل پروکساید یا سالیسیلیک اسید استفاده کنید. شوینده حاوی گوگرد انتخاب دیگری است که به درمان جوش‌ها کمک می‌کند. در صورتی که جوش‌ها شدید بوده و با رعایت این نکات بهتر نشدند به متخصص پوست مراجعه کنید.

لینک محصولات مرتبط سبوما

عکس محصولات

ژل کرم مرطوب کننده و بازسازی کننده مناسب پوستهای چرب و آسیب دیده سبوما آردن

SEBUMA DURABLE SHINE CONTROL MOISTURIZING & REPAIRING CREAM GEL ARDENE

ژل لایه بردار سالیسیل 2 سبوما آردن – 20 میلی لیتر

Ardene Sebuma Salicyl 2 Gel

مایع شوینده غیرصابونی آردن سبوما صورتSebuma Liquid Pain Anti Acne FACE Wash