تاثیر عصاره چای سبز بر کنترل چربی پوست

تاثیر عصاره چای سبز بر کنترل چربی پوست

عصاره چای سبز که از برگهای تازه گیاه کاملیا سیننسیس بخارپز شده تهیه شده است، سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که برای مراقبت از پوست به روش‌های مختلف استفاده می‌شود. عصاره چای سبز یکی از مواد فعال موجود در بسیاری از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست است که دارای فواید متعددی برای پوست است.

یکی از کلیدهای حفظ سلامتی و مراقبت از پوست چرب، لایه برداری منظم و حذف چربی های اضافی و تمیز کردن منافذ پوست برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه است. با این حال ممکن است به لایه برداری پوست علاقه ای نداشته باشید در این صورت از چای سبز استفاده کنید، چون حاوی ترکیباتی است که به تعادل چربی پوست کمک می‌کند. مطالعات تحقیقاتی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد هم نوشیدن چای سبز، هم استفاده موضعی از آن می‌تواند برای پوست فواید بسیاری داشته باشد. چای سبز و عصاره چای سبز نه تنها می تواند به درمان آکنه کمک کند، بلکه به پوست شما کمک می‌کند جوان تر و شاداب تر به نظر برسد و همچنین این پتانسیل را برای کمک به پیشگیری از ملانوما و غیر ملانوما نیز دارد.

چای سبز و آکنه

مطابق بررسی سال ۲۰۱۶، EGCG موجود در چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی دارد که باعث بهبودی و درمان آکنه و پوست های چرب میشود.

پوست چرب

چای سبز حاوی موادی به نام کاتچین است. این ترکیبات گیاهی یا پلی فنول ها دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و آنتی بیوتیکی هستند. آنها همچنین به رادیکال‌های آزاد حمله می‌کنند. چای سبز به ویژه سرشار از اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)،پلی فنلی می باشد که تحقیقات نشان داده است که می‌تواند آکنه و پوست چرب را بهبود بخشد.
آکنه در اثر مسدود شدن منافذ پوست در نتیجه تجمع چربی سبوم ایجاد می‌شود. این امر شرایط مناسب را برای رشد باکتری ها فراهم می آورد. آنتی اکسیدان EGCG ضد آندروژن است. آندروژن، تولید چربی پوست در دوران بلوغ را افزایش می دهد و سطح چربی پوست را کاهش می دهد. این امر در کاهش دفع چربی در پوست موثر است. با کاهش چربی پوست EGCG می تواند پیشرفت آکنه را کند یا متوقف کند.

▪︎ سبوم ماده روغنی است که توسط غدد سباسه شما برای مرطوب کردن پوست و مو ترشح می شوند. ▪︎آندروژن ها هورمونی هستند که بدن شما تولید می کند. اگر میزان آندروژن افزایش یا نوسان داشته باشد باعث میشود غدد چربی مقادیر بیشتری سبوم تولید کنند.

مهمترین خاصیت عصاره چای سبز برای پوست چیست؟

عصاره چای سبز هنگامی که بر روی پوست قرار می گیرد به عنوان مکمل استفاده می‌شود. اما اثرات بالقوه ای را نیز به همراه خواهد داشت که عبارتند از:

۱- التهاب پوست را کاهش می دهد

چای سبز حاوی تعداد زیادی پلی فنول به نام کاتچین است. وجود کاتچین در چای سبز به کاهش تحریک، قرمزی، تورم و خارش ناشی از پسوریازیس،درماتیت یا هر بیماری دیگر کمک می کند. استفاده از محصولات چای سبز روی پوست نیز می تواند به تسکین بریدگی های جزئی، آفتاب سوختگی و غیره کمک کند.

۲- آکنه را درمان می کند

خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی موجود در چای سبز آن را به درمان موثر آکنه تبدیل کرده است. پلی فنول های موجود در چای سبز می‌توانند با آسیب رساندن به غشای باکتریایی با عفونت مبارزه کنند که به نوبه خود به کنترل آکنه کمک می‌کند. هنگامی که چای سبز روی پوست مالیده می شود، جوشهای سر سیاه و سر سفید را نیز کاهش می دهد و راه را برای پوستی آرام و شفاف هموار می‌کند.

۳- به آرامی لایه برداری می کند

لایه برداری به حذف سلول های مرده پوست کمک می کند که باعث می شود پوست کدر و بی روح به نظر برسد. این امر باعث تولید سلول‌های جدید پوست، برای ظاهری درخشان می شود و همچنین با از بین بردن چربی اضافی از روی پوست، از مشکلات پوستی نیز جلوگیری می‌کند.

۴- منافذ مسدود شده را باز می کند

منافذ مسدود شده نتیجه ی گیر افتادن سلول های مرده در پوست می‌باشد.منافذ های پوست سوراخ های کوچکی در پوست هستند، که چربی و عرق ناخواسته را آزاد می کنند. هنگامی که منافذ شما مسدود می‌شود می‌تواند منجر به جوش های سرسیاه و جوش های سر سفید و آکنه شود. که برخی از شایع ترین مشکلات پوستی هستند. چای سبز یک درمان موثر است که به پاکسازی منافذ پوست و خلاص شدن از شر جوش ها( آکنه) بدون هیچ عارضه‌ای کمک می کند.

۵- از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند

مواد فعال در چای سبز، سربازان خوبی در مبارزه با پیری زودرس پوست هستند. آسیب رادیکال‌های آزاد یکی از دلایل اصلی پیری زودرس پوست است و چای سبز حاوی موادی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. همچنین سلول های در حال مرگ پوست را جوان می‌کند و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند. چای سبز یکی از بهترین مواد برای سفت شدن پوست، جلوگیری از چین و چروک و تغذیه و آبرسانی شدید پوست است.

۶- پوست را آبرسانی می‌کند

چای سبز حاوی ویتامین E است که به دلیل توانایی آن، در تغذیه و آبرسانی پوست شناخته شده است. چای سبز نه تنها پوست را مرطوب می‌کند، بلکه آن را درخشان و ترمیم می‌کند. این ماده به جبران آسیب های ناشی از نور خورشید کمک می کند و لکه های تیره، لکه های جوش و سایر تحریکات پوستی ناشی از عوامل محیطی را از بین می برد .

۷- چربی پوست را کنترل می‌کند

افرادی که پوست چرب دارند تمایل به تولید سبوم اضافی دارند که منجر به جوش میشود. چای سبز متشکل از مولکول های زیستی است که با اسیدهای آمینه در بدن ترکیب میشود، این مولکولها تولید سبوم را تنظیم می کنند و نه تنها چربی اضافی را از سطح پوست پاک می کنند بلکه تولید چربی را در سلول های پوست به حداقل می رسانند.

سخن پایانی

اکنون که از تمام فواید شگفت انگیز چای سبز مطلع شدید باید کنجکاو باشید که محصولات چای سبز را در سبد خرید خود بگنجانید. راه‌های مختلفی برای گنجاندن چای سبز در روتین مراقبت از پوست وجود دارد. میتوانید از مرطوب کننده ها، پاک کننده ها، یا سرم های دم کرده با چای سبز استفاده کنید و برای رفع بیشتر مشکلات پوستی و دستیابی به حداکثر فواید چای سبز در مدت زمان کوتاه تری می توانید روی ماسک های ورقه ای سرمایه گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *